me,myself,english and programming..

Apa itu Meningitis ? What is Meningitis ?

meningitisMeningitis ialah radang pada bahagian meninges iaitu selaput otak dan saraf tunjang. Penyakit ini disebabkan oleh jangkitan virus atau juga bakteria.

Meningitis is a medical condition caused by inflammation of the protective membranes covering the brain and spinal cord, known collectively as the meninges.
The inflammation is usually caused by infection with viruses, bacteria, or other microorganisms but may also arise due to certain drugs, or other diseases.Meningitis is potentially life threatening due to the inflammation’s proximity to the brain and spinal cord; it is therefore a medical emergency.

Tanda-tanda awal serangan Meningitis:

o Demam

o Kurang selesa.

o Enggan minum.

o Sakit kepala.

o Menangis berterusan.

o Bunyi tangisan berubah – tangisan bernada tinggi. (“High pitch cry.”)

Tanda akhir serangan Meningitis:
o Muntah.

o Sawan.

o Menjauhkan diri daripada suluhan lampu atau cahaya terang.

o Lemah.

o Ruam seperti lebam-lebam.

o Tidak sedar.
[source : penyakit_meningitis ]

Why I post about Meningitis ? Seriously,previously I don’t care much about this. Now, my dear friend Nik Zaima is battling with Meningitis that’s why I do some research about it. Sama-sama kita doakan agar beliau dapat survive dari penyakit ini. amin.

Hidup ini terlalu singkat rasanya. Pagi sihat, petang belum tahu keadaan kita nanti. Maafkan daku wahai sahabat-sahabat dan semua para pembaca blog kiranya ada yg terlebih serta terkurang dari saya.

Sahabat..masih ada waktu..untuk kau dan aku menghitung dosa-dosa lalu.

  1. 13 Responses to “Apa itu Meningitis ? What is Meningitis ?”

  2. By callister on Nov 18, 2008 | Reply

    info yang bagus..
    pernah dgr tapi xpernah nak amik tau..

    moga2 Nik Zaima tabah menghadapi penyakit 2 and cepat sembuh..
    Amin~~

    callister´s last blog post..Skeleton in my closet

  3. By arejae on Nov 18, 2008 | Reply

    thanks callister.menurut doktor,harapan utk sembuh semakin tipis.apa-apa pun,Allah taala saja yg mengetahui.

  4. By maz on Nov 20, 2008 | Reply

    salam arejae,

    terkejut dan sedih sangat bila dapat berita tentang zaima ni…

    maz´s last blog post..Tolong doakan ye….

  5. By callister on Nov 21, 2008 | Reply

    ye ke??
    dugaan sume 2..
    sampaikn slam sy pada dia…

  6. By wan on May 14, 2009 | Reply

    assalamualaikum…
    saya tidak mengenali zaima tapi sebagai sesama hamba allah, saya akan turut sama mendoakan agar zaima sihat dan pulih seperti sediakala. Saya guru biologi, buat masa sekarang sedang mengajar tajuk otak dan menerangkan tentang kedudukan meninges dan penyakit meningitis. I will ask all my students to pray for her.

  7. By Indah R. binti Mansyur Chatibe on Jun 26, 2009 | Reply

    Salam alaykum.
    Saya dari Jakarta, Indonesia.
    Semalam saya baru jenguk teman di rumah sakit yang didiagnosa dokter terjangkit meningitis (ada virus di otaknya).

    Mohon info apakah mungkin kita mengetahui gejala meningitis lebih dini sehingga bisa diobati lebih cepat?

    Sefatal apakah penyakit ini?

    Salam alaykum.

  8. By doni cornianto on Jun 24, 2010 | Reply

    Assalamu ALaikum

    Saya dari Bogor, Indonesia

    Saya baru 2 minggu ini menglamai kesedihan yg mendalam anak saya tercinta meninggal disebabkan karena meningitis.

    hati ini rasanya campur aduk tidak tentu, dari dokter diagnosa awalnya hanya radang tenggorokan kami percaya begitu saja selang dua hari seperti di tanda-tanda akhir dari penjelsan di atas. dan akhirnya meninggal karena sangat terlambat

    infeksi virus ini sangat-sangat cepat dan “brengsek”.

    tapi sekrang saya sadar bahwa anak hanya titipan dan saya serta istri sudah mengikhlaskan dan saya yakin sekarang dia pasti senang di surga. amin

    teman, hati-hatilah dengan bahaya meningitis ini sangat mengerikan ingatlah jangan sepelekan sakit tennggorokan, flu, dan infeksi lainnya karena sebab musabab awalnya dari situ.

    wassalamu alaikum

  9. By admin on Jun 25, 2010 | Reply

    Wassalam doni,
    Tiada kata yang dapat saya katakan kerana sesungguhnya berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanya.
    Semoga kamu dan isteri diberi kekuatan untuk mengharungi hidup ini dengan tabah.
    Ya betul doni, anak itu pasti senang di syurga kerana dia masih lagi suci. amin.

  10. By kenbradley jave on Nov 4, 2010 | Reply

    meningitis memang berbahaya karna saya baru sahaja kehilangan kekasih saya akibat penyakit ini.mulanya kami ingat demam biasa atau sakit kepada biasa tetapi mustahil juga kalau hari hari demam dan sakit kepala tu.dibawa pergi jumpa doktor pun di bagitahu cuma demam biasa. puas sudah kami usahakan untuk mengobati dia tetapi tetap juga tidak berhasil dan akhirnya arwah (Melinda Putri 27thn) meninggal dunia pada 3/11/2010@1330hrs dalam keadaan terseksa. penyakit arwah hanya dapat disahkan selepas meniggal dunia..arwah merupakan bakal isteri saya dan kami bercadang akan bernikah tahun depan sekiranya tiada apa-apa halangan tapi apakan daya kerana tuhan lebih mencintai dia dari saya..saya cuma mohon semoga arwah hidup bahagia di dunia akhirat, amin.

  11. By megawati binti dahalan on Sep 10, 2011 | Reply

    …saya baru kehilangan anak lelaki yg berumur 8 tahun 11 bulan kerana penyakit meningitis. Sebelum ini saya tidak pernah mendengar ttg penyakit ini…apa yang menghairankan saya, arwah tidak menunjukkan tanda2 awal sehingga dia demam, sakit perut dan cirit birit dalam satu hari, kami bawa arwah ke hospital dan dikhabarkan hanya keracunan makanan…hingga arwah tidak sedarkan diri seterusnya koma sehinggalah arwah meninggal dunia…arwah budak yang sihat, jarang sakit, aktif walaupun bersize besar…kami rasa sungguh kehilangan tapi bila diberitahu, kami adalah ibubapa yang bertuah kerana melahirkan ahli syurga, perasaan sedih yang mendalam dapat di atasi cuma perasaan rindu dan bersalah kerana tidak menjadi ibu yang baik buat arwah saja yang menghantui diri ini…….saya redha, tuhan lebih menyayanginya lebih dari sayang kami sekeluarga…moga arwah damai ‘di sana’…

  12. By Noremi Aida binti M.Said on Nov 1, 2011 | Reply

    Salam, terima kasih di atas .info ini. Saat ini adik saya yang bongsu ( 12 tahun) berada di icu kerana penyakit ini. Dia masih lagi tidak sedarkan diri. Harapan kami sekeluarga agar dia cepat sedar kerana pelbagai kaedah rawatan telah di buat. Antaranya sedikit tempurung kepala adik telah dibuang bagi memberi ruang untuk ubat antibiotik meresap bagi keseluruhan bahagian otaknya yang membengkak. Kami hanya mampu berdoa sahaja setakat ini. Kali terakhir sebelum dia jatuh sakit dia cuma mengadu sakit kepala dan tiada tanda lain. Dalam masa 2 hari penyakit itu menyerang adik saya dengan teruk sehingga berada dalam situasi sekarang.. Di zaman ini kita tak boleh mengambil mudah dengan sakit yang bertandang. Kena selalu buat medical check up. Hanya untuk persediaan. Semoga adikku tabah dan cepat sembuh…

  13. By endang suhaemi on May 26, 2012 | Reply

    anak ku humaira rahmanisa lahir tgl 19 jan 2012 n wafat 19 mei 2012, mulai dari usia 40 hari saat dia mau akikah, dia demam sampe 39″,dari feb, maret, april n mei dia demam terus.dia di rawat sampe 3x, kt dokter anak ku leukositnya tinggi, pas yg ke 3x dirawat hanya 2hari dia tdk sadarkan diri & ,akhirnya dia wafat pas usia 4bln kt doktrnya ternyata anak ku terjangkit meningitis karena bakteri yang ada di darah anak ku dah msk ke otakny. aku ga sanggup klu ingat anaku, ingn nangis terus tp aku hrus ikhls karena dia daah di asuh sm bidadari. dia yg akn menjemput ku kelak, amin…..aira, bunda kangen………..

  14. By mariana on Feb 27, 2013 | Reply

    ass..
    saya sangat sedih dengan keadaan abg sepupu saya..
    dy sedang mengalami penyakit manginitis tersebut, sekarang dy sudah tidak dapat melihat lagi, gara kemarin awal nya kejang2, sakit kepala yang sangat berat di tambahi muntah2,,,
    sekarang dy di rujuk ke RS. adam malik..
    ya allah berikan lah kesembuhan kepada dy , agar dy dapat mencintai anak dy dan istri nya…

Post a Comment